Metro İstanbul’a sübvansiyonlu teklif İBB Meclisi’nde görüşüldü
Metro İstanbul’a sübvansiyon önerisi İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi’nde görüşüldü.
İBB Meclisi Haziran ayı toplantısının üçüncü oturumu, Meclis 1. Başkan Yardımcısı Zeynel Abidin Okulu başkanlığında Saraçhane’deki belediye binasında gerçekleştirildi.
Demiryolu taşımacılığı için sübvansiyonlu teklif Parlamentoda tartışıldı.
Teklif için konuşan SUİT Parti Kümelenmesi Sözcüsü Suat Sarı, 2019’dan bu yana yolcu sayısının yüzde 20 arttığını, dolayısıyla elektrik ve personel giderlerinin arttığını kaydetti.
Teklifte Metro İstanbul’un toplu taşımayı ücretsiz ve indirimli kullananlar için İBB’den istediği sübvansiyonlu fiyatın ayda 350 milyon lira olduğunu anlatan Sarı, komisyonun ayda 125 milyon lira verdiğini ve bu durumun adil olmadığını kaydetti.
Söz alan AK Parti Milletvekili ve Hukuk Kurulu Başkanı Muhammet Kaynar, Metro A.Ş’nin 2017, 2018 ve 2019 yıllarında bilet fiyatının 2,60 lira olduğunu belirtti.
Metro A.Ş. 2017-2018’de tek kuruş yardım ve sübvansiyon almadan giderlerini kendi geliriyle karşıladığını anlatan Kaynar, “2017-2018’de İstanbullular yürüyen merdivenlerin aylarca çalışmaması, asansörlerin çalışmaması gibi bir durumla karşılaşmadı. hepsi. Ancak 2020’de, 2021’de, 2022’de Metro A.Ş.’de bir şeyler oldu” dedi.
Kaynar, 2023 yılında bilet fiyatının 9,90 lira olduğunu, Büyükşehir Belediyesi’nin Metro A.Ş’ye yaptığı aylık desteğin 97 milyon 500 bin liraya çıktığını, diğer taraftan Metro A.Ş’nin zarara uğradığını bildirdi. 60 TL bilet fiyatı ile kendi gelirleri ile kendi giderlerini karşılamaktadır. Büyükşehir Belediyesi’nden herhangi bir destek almadan kendi kendini yöneten ve hizmette herhangi bir aksamaya yol açmayan bu şirket, Ekrem İmamoğlu’nun yönetime gelmesinin ardından Büyükşehir Belediyesi’nden aylık 97 milyon 500 bin TL hibe aldı ve bilet fiyatı 4 bin 500 bin lira. zamanlar. Arttığı halde neden acıyor?” diye sordu.
“CHP’liler her zaman reislerdir”
İBB’nin iştiraki olan Metro İstanbul’a 2022 yılında 482 işçi alımı yapıldığını vurgulayan Kaynar, şöyle devam etti:
“111 kişi de işten çıkarıldı. 2023’te şu ana kadar 298 kişi işe alındı, 132 kişi de işten çıkarıldı. Haksız yere işten çıkarılanlar dava açıyor. 2021’de 251 bin 324 lira, 2022’de 311 bin 393 lira, 2023 yılında 259 bin 584 lira ihbar tazminatı ödendi.Bir kurum neden ihbar tazminatı öder?Çünkü işçi ihbar sürelerine uymadığı için haksız yere işten çıkarıldı.Mahkeme kararına rağmen işe başlatılmayanlara 224 2021’de bin 244 lira, 2022’de 522 bin 130 lira, 2023” Türkiye’de 617 bin 789 lira tazminat ödedi.2024 seçimlerinden sonra göreve geldiğimizde bunları ödeyenlere şahsi borç olarak bu tazminatları ödeteceğiz. işçiler de mahkemeden “geçici dinlenme tazminatı” talep ettiler ve kendilerine 414 bin lira 176 bin lira ödendi. Bunlar bu şirkete haksız tazminat bedelleri ödendi.”
2019’dan bu yana Metro İstanbul’a 720 kişinin ek işçi olarak alındığının altını çizen Kaynar, “Bu alımlara baktık. 84 kişi, şefler… CHP’den alınanlar hep şef, personel yine bize kalıyor. arkadaşlar 34 yönetici alımı yapılmıştır.Geçmişte bu şirketlerde çalışanlar hak ettikleri halde maaşlarına zam ve fiyat artışı yapmamak adına farklı bir kategoride tutulmakta ancak CHP teşkilatlarından ve diğer ortaklardan işçiler atanmaktadır. Uzman vs gibi ünvanlar icat ederek o takımlara.Uzmanlara yüzde 70 zam veriliyor, personele yüzde 15 zam veriliyor.Maalesef bu personellerimiz mağdur ediliyor,mobbing uygulanıyor,işlerinden ayrılmak zorunda bırakılıyorlar. Meslekler.” ifadeleri kullandı.
Şirkette çift maaş alan kişilerin olduğunu söyleyen Kaynar, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bu şirketin yürütme kurulu başkanı Zeynep Neyza Akçabay aynı zamanda belediyemizin genel sekreter yardımcısıdır. Bu şirkette de 46 bin 250 lira idare meclisi maaşı alıyor. Maaşını bilmiyorum ama en azından 2. İdari heyet başkan yardımcısı Tonguç Çoban, geçen sefer burada meclis üyesiydi, “Şu anda belediyemizin belediye işlerini takip eden başkanın müşaviri olduğunu söylüyor. Aylık 34 bin 700 lira maaşla ikinci maaşını bu şirketten alıyor.”
Metro İstanbul yönetim kurulunda yer alan isimlerle ilgili de konuşan Kaynar, “Bu isimlerden biri CHP Avcılar Gençlik Kolları Başkanı’ydı. Kendisi bu şirketin yönetim kurulunda yer alıyor. Bu şirkette yönetim kurulu başkanı.İlginç olan bir şey daha var: İSTAÇ’tan bir genel müdür yardımcısı, “Sahte faturadan ceza almış. O arkadaşımız o şirketten alınıp bu şirketin yönetim kuruluna atandı. Bu şahsın kim olduğunu hepimiz biliyoruz.” dedi.
“Örgütlerden kişileri yönetim kurulu üyesi yaparak bu şirketleri batırıyorlar”
İBB şirketlerinin yönetim kurulu üye sayısının en az 19, bankaların yönetim kurulu üye sayısının ise 7 veya 9 olduğunu anlatan Kaynar, “CHP Avcılar ve Sancaktepe gençlik kolları başkanları bunlar. çok tecrübeli, memlekete millete çok faydalı insanlar, onlar da metrodan çok anlıyorlar.Kuruluşlardan insanları yönetim kurulu üyesi yaptırarak bu firmaları iflas ettiriyorlar, sonra ‘Büyükşehir Belediyesi neden para vermiyor’ bu şirketler?’ Burada bağırıyorlar.” söz konusu.
Metro İstanbul’un yolcu sayısı arttığı için zarara uğradığının söylendiğini kaydeden Kaynar, şunları kaydetti:
“Yolcu sayısı artarsa geliri artar, bu firma kar etti. Bu çok garip bir durum ve ancak CHP’lilerin başarabileceği bir şey. Ocak-Haziran döneminde bu firmaya aylık 97 milyon 500 bin lira hibe verdik. 2023 dönemi Şimdi bunu 125 milyon liraya çıkarıyoruz bu rakam beğenmezsen belgeyi geri çekelim yeniden değerlendirelim hala itiraz ediyorlarsa kendi masraflarını kendi imkanlarıyla karşılasınlar diyoruz. Nasıl ki AK Parti dönemindeki o güzel hizmetler sadece bilet gelirleriyle karşılandıysa, bunu da başarırlarsa tebrik edelim.”
“Sürekli istasyon açıyoruz, metro yapıyoruz”
CHP Milletvekili Filiz Öztürk Çelik, Kaynar’ın bahsettiği kıdem ve ihbar tazminatı konularında haklılık payı olduğunu belirterek, “Ancak eksiklikler de çok. Bu tip şirketlerde bütçelerde hep bu tazminat oranları ayrılıyor. durak ve istasyon sayısı arttı. Sürekli istasyon açıyoruz.” dedi.
2018 yılındaki bilet fiyatlarından bahsedildiğini ancak o zamanki kurdan bahsedilmediğini kaydeden Çelik, “Metro A.Ş’nin tüm işleri döviz kuruna endeksli. Vatandaşlar da. Herkes elektrik fiyatlarını, döviz kurlarını biliyor. Biz bunlarla gurur duyuyoruz. Ancak açtığımız durak sayısı ve kat ettiğimiz metro kilometresi ile gurur duyuyoruz.” dedi.
Konuşmaların ardından yapılan oylamada teklif unsuru oy birliği ile kabul edildi.